Jouw voertuig op de correcte manier wassen? Shinelab helpt!
Ons advies is, het voertuig behandelen met de juiste producten en volgens de juiste hulpmiddelen en methodieken te onderhouden. Onderhoud is behoud! Wassen al volgens de twee emmer methode is een tip die we jou als enthousiasteling mee willen geven. Nee , de twee emmer methode is niet  gewoonweg twee sopjes maken zodat je minder vaak om de auto hoeft te lopen. De twee emmer methode is gebaseerd op het idee dat je je waswater zo schoon mogelijk houdt. En er dus voor zorgt dat er zo min mogelijk vuil over je lak werk wordt verplaatst. Je kunt het een beetje zo zien:
Reinigen kan ook gezien worden als “het verplaatsen van vuil via een matrix van het ene medium naar het andere medium”. Hiermee wordt bedoelt dat je het vuil verplaatst wordt van het oppervlak van het voertuig, naar het afvoerputje met behulp van schoonmaakmiddel en een goede washmitt of washpad. Hierbij draait de wetenschap vooral het principe dat: 1) het vuil veilig en zorgvuldig wordt losgemaakt van de ondergrond door het gebruik van een goede shampoo, 2) een goede washmitt wordt gebruikt die het vuil optilt in de vezels zodat het niet over de lak sleept/schuurt en 3) de mix van shampoo en vuil dat op de lak ligt veilig weggespoeld wordt met een goede hoeveelheid water.
Het uiteindelijke doel is namelijk dat het vuil verwijderd wordt van het oppervlak op de meest veilige manier die zo min mogelijk effect heeft op het oppervlak. (geen krassen, geen oxidatie, geen uitdroging, geen restsporen etc).
Hoe gebruik je de twee emmers in de praktijk?
In principe is het niet zo ontzettend anders dan hoe men het vroeger deed. Toen ging je naar buiten met 1 emmer met allesreiniger, 1 oude spons en de tuinslang. Dat doen we dus niet meer. Sterker nog, als we de buurman het op de verkeerde manier zien doen dan kijken we tenenkrommend toe. Tegenwoordig vullen we 1 emmer met autoshampoo (de wasemmer), een tweede emmer met gewoon water (de spoelemmer) en pakken we onze schone (en gewassen) professionele washmitt of washpad erbij. Die tuinslang zal trouwens ook nog van pas komen.
Vervolgens was je de auto zoals je dat normaal doet, maar je begint bovenaan en werkt langzaam naar beneden toe. Na elk paneel spoel je de washmitt uit in de spoelemmer om hem daarna weer in de sopemmer te dompelen voor het volgende paneel. Je gaat NOOIT rechtstreeks van vies oppervlak naar de wasemmer! ALTIJD eerst uitspoelen en daarna pas in de wasemmer.
Als je emmers doorzichtig zouden zijn, dan zou je al snel zien hoe de spoelemmer steeds bruiner en viezer wordt, terwijl de wasemmer lekker schoon en helder blijft. Precies zoals het hoort.
In het voorbeeld hierboven zorg je ervoor dat het sopje in de wasemmer zo schoon mogelijk blijft. Zo begin je elke kaar opnieuw met een schone washmitt en loop je nooit het risico dat je een smerige washmitt of washpad over de lak trekt. Want een vieze washmitt of washpad kan krassen maken in je mooie lak. Een extra voordeel is dat de emmer met het sopje niet ververst hoeft te worden, waardoor je minder autoshampoo gebruikt. De emmer met spoelwater kun je op ieder moment leeggooien en opnieuw vullen met water.